با طراوت
گام دوم با طراوت و با نشاط است.
تاریخ سیاسی عصر جدید گواهی است بر این موضوع که انقلاب ها بعد از مدتی وارد دوره فترت و رکود می شوند و پس از گذشت سالیانی نه چندان زیاد دیگر نه از آرمانها و شعار های اولیه انقلاب خبری است و نه از میراث انقلاب.
اما اگر توأمان به تحلیل محتوای بیانیه گام دوم و شعارها و آرمانهای ابتدای انقلاب که در بیانیهها، سخنرانیها و راهپیماییهای زمان انقلاب متجلی است بپردازیم، در مییابیم که گام دوم به همان اندازه با طراوت و با نشاط است و الفاظ و کلمات آن به پرشوری بیانیههای کوران انقلاب است.
نهاد اجتماعی
گفتگو به مثابه یک نهاد اجتماعی فراگیر میتواند الگوی برتر و بدیل زور و خشونت برای تحقق معنویت و اخلاق باشد.
خداباوری و اخلاقگرایی در نسل جوان امروز تنها با احترام و کرامت در بستر گفتگوی سازنده رشد خواهد کرد.
راهبرد معنویت و اخلاق به تصریح رهبر معظم انقلاب اسلامی «با دستور و فرمان به دست نمیآید»
و «حکومتها نمیتوانند آن را با قدرت قاهره ایجاد کنند»
و بهروشنی بر نقش «نهادهای اجتماعی» تأکید شده است.
بهترین الگو
راهبردهای بیانیهی گام دوم انقلاب بهگونهای است که گفتگو میتواند بهترین الگوی اجتماعی و مدنی برای تحقق آن باشد.
گفتگوی واقعی امکان رسیدن به هوش جمعی را میسر میسازد و میتواند تولید سرمایه اجتماعی را رقم زند.
شیوهی ارتباط
گفتگو انسانیترین، عقلانیترین و اخلاقیترین شیوهی ارتباط است.
باید با همه وجود برای کاربست گفتگو در بخشهای مختلف زندگی شخصی و بهویژه اجتماعی تلاش کرد.
بنابر علل تاریخی، اجتماعی، سیاسی و فرهنگی، یکی از موانع فرآیند توسعه در ایران را ضعف در بهرهمندی از پتانسیلهای موجود در فرآیند «گفتگو» میدانند.
یکی از بهترین و مهمترین الگوهای اجتماعی برای تحقق توصیهها / راهبردهای بیانیه، «گفتگو» است.
همهی نهادها
بیانیه گام دوم دستورالعملی برای همهی نهادها و دستگاههای اجرائی است و باید به مثابه فرمان بهکارگیری جوانان مؤمن انقلابی به آن عمل شود.
برداشتن گام دوم :
گامی به سوی بالندگی هر چه بیشتر و فتح یکبهیکِ سنگرهای علمی، اقتصادی و فرهنگی.
مسئولیت برداشتن گام دوم بی شک با جوانان است.
جوانانی که آماده اند درخت تناور انقلاب را که با خون هزاران شهید آبیاری و سبز شده است، از دست پدران خود تحویل بگیرند و از آن مراقبت کنند.
کلید حل مشکلات
جوانان کلید حل مشکلات هستند.
نکتهی محوری دیگر در گام دوم اینست که روی سخن رهبری با جوانان است و چه بسا میتوان این مسئله را شأن نزول بیانیه دانست.
رهبری در این بیانیه جوان مؤمن انقلابی را بارها مخاطب قرار میدهد و گو اینکه او را کلید گشودن قفلها و گرههای کشور میداند.
بیشک روح آرمانخواه و خستگی ناپذیر جوان است که باید فاصلهی میان بایدها و واقعیتها را طی کند و انقلاب را به قلّههای افتخار ملی و دینی برساند.
شعار زدگی
نکته مهم تمایز اساسی میان پایبندی به شعار ها و شعار زدگی است.
شعار زدگی آنجایی اتفاق می افتد که بدون توجه به واقعیت های موجود و بدون ارزیابی از میزان و امکان تحقق شعار ها بر آن ها تاکید شود اما در گام دوم به غایت به این مسئله توجه شده است و دچار آن نمی شود.
هم در شعار ها و اهداف و هم در بیان دستاورد ها واقع بینی خاصی در بافت متن مشاهده می شود.
هنر انقلاب
به حق بایستی متمایزترین ویژگی و هنر انقلاب ایران را تداوم و ایستادگی بر شعارهای اولیه انقلاب بعد از گذشت چهار دهه دانست.
موضوعی که برجستهترین ویژگی و مفهوم محوری بیانیهی گام دوم است.
گام دوم مانیفستی است از آرمانها، اهداف و شعارها که البته اینبار بسیاری از آنها جامهی عمل پوشیده است.
در حقیقت تبدیل شعار به دستاورد و تبدیل گفتمان به نهاد و ساختار، همان چیزی است که میتوان از آن به عنوان هنر انقلاب اسلامی و کارِ ویژهی آن یاد کرد.
محافظهکاری
اساساً مشکل امروزِ انقلاب محافظهکاری است و نه جایگزینی محافظهکارِ پیر و جوان.
انقلابیگری بهمعنای تغییرگرایی، بنبستشکنی و نماندن پشت سد وضع موجود است.
انقلابی، مشکلات را میبیند و برای عبور از مشکلات برنامهریزی کرده و مبارزهی جهادی میکند
و وضع موجود را علیرغم همهی مشکلات تغییر میدهد.
چهبسا انقلابی هشتادساله مثل رهبر انقلاب و چهبسا محافظهکار بیست و سی و چهلساله.
حضور جوانان
حتماً مدیران کشور باید راه را برای حضور جوانان در مدیریتها فراهم کنند.
خود جوانان هم تلاش کنند صلاحیتهای لازم مسئولیتها را در خویش ایجاد کنند؛
اما این جوانگرایی نباید به تکالب بر سر قدرت، سوءاستفاده از رانتهای فامیلی، قدرتطلبی سیاسی و ارتباط با بعضی نهادها و چهرهها و رشد آسانسوری و بدون صلاحیت بینجامد.
# با طراوت
دیدگاه ها