ایران معاصر

تیمور بختیار

تیمور بختیار

تیمور بختیار
موقعی که رئیس ساواک شد از مال دنیا چیز زیادی نداشت اما در عرض یکی دو سال از بزرگترین ثروتمندان و متمولین تهران گردید روش کارش هم به این صورت بود که متمولین و بازاریهای ثروتمند را بی خود و بی جهت میگرفت و به محبس می انداخت و ادعا می کرد که این افراد کمونیست هستند این بیچاروها هم برای استخلاص از زندان به او باج می دادند. رعایت اخلاق و عرف جامعه را هم اصلا و ابدا نمی کرد. مثلا با یک زن شوهردار به نام قدرت رفیق شده بود. شوهر این زن هم یک نفر مدیر روزنامه بود که برای استفاده از قدرت بختیار کلاه بی غیرتی بر سر گذاشته و صدایش در نمی آمد.
لینک
تصویری

 

فساد اقتصادی حکومت

فساد اقتصادی حکومت

همراه با افزایش قیمت نفت وسست شدن کنترل شاه بر خانواده اش ناگهان اشتهای شاهزادگان پهلوی به کسب ثروت نیز چنان بالا گرفت که گویی هرگز سیر شدنی نیست و به دنبال آن چون اقدامات خانوده ی سلطنت برای طبقات مختلف به صورت الگو در آمده بود دامنه ی کار بجایی کشید که از سال 977 به بعد می شد ایران را به صورت صحنه ای مجسم کرد که در آن تکه ای گوشت را به میان یک گله سگ گرسنه انداخته باشند.
لینک
تصویری

 

شخصیت درباری ها

شخصیت درباری ها

اینکه اینان عمومًا آدمهایی بودندکه تربیت غربی و مخصوصًا امریکایی داشتند و ایران و فرهنگا یران را نمیشناختند. به تعبیر دیگر اگر همه رجال ده پانزده سال آخرسلطنت محمـدرضاشـاه رادر نظر بیـاوریم،کمتر به آدم اسـتخوان داري برمیخوریم که به قول معروف سـرش به تنش بیارزد. آنها نوعًاکم ظرفیت و میشودگفت از نظر فکر وجهانبینی و تعقل سیاسـی آدمهاي درجه دومی بودند که مشاغل درجه اول را اشـغالکرده بودند و اساسًا هیچ شخصـیتی از مکتب حکومتی شاه برنخاست که در دوره بحران و مخصوصًا درسال57 بتواند بـا درایت و تعقـل و واقع بینی با آنطوفان مقابله کنـد.
لینک
تصویری

 

هویدا، نخست وزیر همجنس باز

هویدا، نخست وزیر همجنس باز
ﻫﻤﻪ ﻣﻲ ﺩﺍﻧﻨﺪ ﭼﺮﺍ ﺧﺎﻧﻢ «ﻟﻴﻠﻲ ﺍﻣﺎﻣﻲ»  ﭘﺲ ﺍﺯ ﭼﻨﺪ ﻣﺎﻩ ﺍﺯﺩﻭﺍﺝ ﺑﻪ ﻃﻮﺭ ﻧﺎﮔﻬﺎﻧﻲ ﺍﺯ ﺍﻣﻴﺮﻋﺒﺎﺱ ﻃﻼﻕ ﮔﺮﻓﺖ !ﺧﺎﻧﻢ ﺍﻣﺎﻣﻲ ﻳﻚ ﺭﻭﺯ ﺳﺮﺯﺩﻩ ﻭﺍﺭﺩ ﺧﺎﻧﻪ ﺷﺪﻩ ﻭ ﺍﻣﻴﺮﻋﺒﺎﺱ ﺭﺍ ﺩﺭ ﺣﺎﻟﺖ ﺯﻧﻨﺪﻩ ﻭ ﻏﻴﺮ ﻗﺎﺑﻞ ﮔﻔﺘﻦ ﺑﺎ ﻳﻚ ﻣﺮﺩﻛـﻪ ﻏـﻮﻝ ﭘﻴﻜـﺮ ﮔﻴـﺮ ﺍﻧﺪﺍﺧﺘـﻪ ﺑـﻮﺩ . ﺁﻗـﺎﻱ ﺍﻣﻴﺮﻋﺒﺎﺱ ﻫﻮﻳﺪﺍ ﺍﻭﻗـﺎﺕ ﺧـﻮﺩ ﺭﺍ ﺑـﺎ ﻣـﺸﺘﻲ ﺍﻓـﺮﺍﺩ ﻫﻤﺠـﻨﺲ ﺑـﺎﺯ ﻣـﻲ ﮔﺬﺭﺍﻧﻴـﺪ ﻭ ﺳـﺮ ﺟﻤـﻊ ﺭﻭﺯﻱ ﺩﻭ ﺳـﺎﻋﺖ ﺩﺭ ﻧﺨـﺴﺖ.
لینک
تصویری

 

فساد در دربار

فساد در دربار
… ولی چه فایده چون آب از سـرچشمه گل آلود اسـت و اگر قصد مبارزه با این مفسدین باشد باید از بالا شروع کرد واول از همه شاه و خانواده اش و اطرافیانش را به محاکمه کشید هر کاری دیگری غیر از این اگر انجام شود بی نتیجه است… .
لینک
تصویری

 

داریوش همایون

داریوش همایون
وزیر پیشین اطلاعات، داریوش همایون نیز دستگیر شد. همایون در اوایل ژانویه‌ی سال 1978 (1356) به دستور هویدا مقاله‌ای را در اطلاعات به چاپ رسانده بود که حاوی اهانت به آیت‌الله خمینی بود؛ نامه‌ای که باعث تظاهرات طلاب در قم و… شهادت عده‌ای از [آن‌ها شد.]
لینک
تصویری

 

امیر هوشنگ دولّو

امیر هوشنگ دولّو
از روزيﻛﻪ ﭘﻴﺪا ﺷﺪ ﺑﻼﻓﺎﺻﻠﻪ ﺑﻪ اﺗﺎق ﺧﻮاب ﻣﺤﻤﺪرضا راه ﻳﺎﻓﺖ، زیرا دﺧﺘﺮﻫﺎي زﻳﺒﺎي اﻳﺮاﻧﻲ و ﻓﺮاﻧﺴﻮي را ﻣﻲ ﺷﻨﺎﺧﺖ و ﻣﻲﺗﻮاﻧﺴﺖ آنﻫـﺎ را ﺑﺮاي ﺷﺎه ﺑﻴﺎورد و ﻫﻤﻴﻦ اﻣﺮ ﺑﺮاي دوﺳﺘﻲ ﺑﺎ ﺷﺎه ﻛﺎﻓﻲ ﺑﻮد. ﺗﺮﻳﺎﻛﻲ ﺷﺪﻳﺪ ﺑﻮد و ﺑﻪ دﺳﺘﻮر ﻣﺤﻤﺪرﺿﺎ ﺑﻬﺘﺮﻳﻦ ﺗﺮﻳﺎك اﻳﺮان، در اﺧﺘﻴﺎرش ﻗﺮار ﻣﻲ ﮔﺮﻓﺖ. ﻫﺮ روز به خانه اش ﻣﻲرﻓﺘﻨﺪ:ﻛﺴﻲﻛﻪ ﻣﻲﺧﻮاﺳﺖ وﻛﻴﻞ، ﻳﺎ ﺳـﻔﻴﺮ ﻳـﺎ وزﻳـﺮ ﺷـﻮد؛ ﻓﺮدي ﻛﻪ ﭘﺮوﻧﺪه داﺷﺖ و ﻣﻲﺧﻮاﺳﺖ از ﻣﺠﺎزات ﻣﻌـاف ﺷـﻮد و ﻳﺎ ﻃﺮف را ﻣﺤﻜﻮمﻛﻨﺪ و… او ﺗﻤﺎم درﺧﻮاﺳﺖﻫﺎ را ﻣﺴﺘﻘﻴﻤﺎً دراﺗﺎق ﺧﻮاب ﻣﺤﻤﺪرﺿﺎ ﺑﻪ اﻃﻼﻋﺶ ﻣﻲرﺳﺎﻧﺪ و ﻫﻤه ﺗﺼﻮﻳﺐ می شد.
لینک
تصویری

 

شمس، در پی سلطه بر دربار

شمس، در پی سلطه بر دربار
شمس اشرف را متهم می‌کرد که عامل ازهم‌گسیختگی پیوند ازدواج شاه و فوزیه بوده است. به‌هرحال این شمس بود که ثریا را… عروس مناسبی تشخیص داد و با شاه آشنا کرد. ثریا همواره عقیده داشت که شمس امیدوار بوده است با این عمل، سلطه‌ی خود را بر دربار اعمال نماید. …اشرف مخالف ازدواج با ثریا بوده است.
لینک
تصویری

 

تیمسار زاهدی

تیمسار زاهدی
در اوایل سال 1955 (1334) شاه به این نتیجه رسیده بود که زاهدی بیش‌ازحد قدرت کسب می‌کند و این قدرت خاندان پهلوی را تهدید می‌کند. علم به‌عنوان نماینده شاه در مورد کناره‌گیری ژنرال با او مذاکره کرد. تیمسار زاهدی از مقام خود استعفا کرد و به سوئیس رفت.
لینک
تصویری

 

گذشت از ناموس

گذشت از ناموس
بیشتر خواستگارانم از طبقه امرای ارتش و بازرگانان بودند. اصولا ارتشی ها حرص و ولع عجیبی برای رسیدن به درجات بالای نظامی داشتند و در این مسیر از هیچ عملی رویگردان نمی شدند. دختران جوان و نوجوان خود را به مهمانی های دربار می آوردنند تا با محمد رضا آشنا کنندو به قیمت بر هم زدن زندگی زناشویی دخترم فرح و به ودیعه گذاردن شرف و ناموس خود به پپست بالاتر دست یابند.
لینک
تصویری

لینک فتوکلیپ دربار پهلوی

# تیمور بختیار

دیدگاه ها