ایران معاصر

خاورمیانه به آمریکا دل نبندد!

درس عبرت شاه – خاورمیانه به آمریکا دل نبندد!

خاورمیانه به آمریکا دل نبندد!
ﻣﺤﻤﺪﺭﺿﺎ ﻛﻪ ﺑﻲ ﻧﻬﺎﻳﺖ ﺍﺯ ﺑﻲ ﻭﻓﺎﻳﻲ ﺁﻣﺮﻳﻜﺎﻳﻴﺎﻥ ﻭ ﻧﺎﺳﭙﺎﺳﻲ ﺁﻧﻬﺎ ﺑﻪ ﻳﻚ ﺩﻭﺳﺖ ﺻﺎﺩﻕ ﻭ ﺻﻤﻴﻤﻲ ﻧﺎﺭﺍﺿﻲ ﺑﻮﺩ ﺑﻪ ﻛﻴﺴﻴﻨﺠﺮ ﮔﻔﺖ : ﺳﺮﻧﻮﺷﺖ ﻣﻦ ﻣﺴﻠﻤﺎﹰ ﺩﺭﺱ ﻋﺒﺮﺗﻲ ﺑﺮﺍﻱ ﺳﺎﻳﺮ ﺭﻫﺒﺮﺍﻥ ﺧﺎﻭﺭﻣﻴﺎﻧﻪ ﻭ ﻛﺸﻮﺭﻫﺎﻱ ﺟﻬﺎﻥ ﺳﻮﻡ ﺧﻮﺍﻫﺪ ﺷﺪ ﺗﺎ ﺑﻪ ﺍﻳـﺎﻻﺕ ﻣﺘﺤـﺪﻩ ﺩﻝ ﻧﺒﻨﺪﻧﺪ. …ﻣﻦ ﻧﻤﻲ ﺧﻮﺍﻫﻢ ﺯﺣﻤﺎﺕ ﺁﻗﺎﻱ ﻛﻴﺴﻴﻨﺠﺮ ﺩﺭ ﻣﺴﺎﻓﺮﺕ ﺷﺎﻩ ﺑﻪ ﺁﻣﺮﻳﻜﺎ ﺭﺍ ﻧﺎﺩﻳﺪﻩ ﺑﮕﻴﺮﻡ، ﺍﻣﺎ ﻫﻤﻴﻦ ﺁﻗﺎﻱ ﻛﻴﺴﻴﻨﺠﺮ ﻫﻢ ﺳـﻬﻤﻲ ﺍﺯ ﺛﺮﻭﺕ ﻣﺤﻤﺪﺭﺿﺎ ﻭ ﺩﺭ ﻭﺍﻗﻊ ﺛﺮﻭﺕ ﻣﺎ (ﺧﺎﻧﻮﺍﺩﻩ ﺷﺎﻩ) ﺭﺍ ﺑﻪ ﻳﻐﻤﺎ ﺑﺮد.
لینک
تصویری

 

توهین به مردم

توهین به مردم
من میﺧﻮﺍﻫﻢ ﺍﻳﻨﺠﺎ ﻳﻚ ﻭﺍﻗﻌﻴﺖ ﺑﺰﺭﮒ ﺭﺍ ﺍﻓﺸﺎ ﻧﻤﺎﻳﻢ .ﻣﺤﻤﺪﺭﺿﺎ ﺑﺮﺍﻱ ﺗﻮﺩﻩ ﻫﺎﻱ ﻣﺮﺩﻡ ﺍﻫﻤﻴﺘﻲ ﻗﺎﺋﻞ ﻧﺒـﻮﺩ ﺍﻭ ﻣـﻲ ﮔﻔـﺖ : ﺗﻮﺩﻩ ﻫﺎﻱ ﻣﺮﺩﻡ ﻣﺜﻞ ﻣﻮﺍﺩ ﺧﺎﻡ ﻫﺴﺘﻨﺪ ﻛﻪ ﺣﻜﻮﻣﺖ می ﺗﻮﺍﻧﺪ ﻫﺮ ﻃﻮﺭ ﺧﻮﺍﺳﺖ ﺁﻧﻬﺎ ﺭﺍ ﺷﻜﻞ ﺩﻫﺪ. در عین حال ﺑﻪ ﺧﻮﺍﺹ ﻓﻮﻕ ﺍﻟﻌﺎﺩﻩ ﺍﻫﻤﻴﺖ ﻣﻲ ﺩﺍﺩ، ﺗﺎ ﺟﺎﻳﻲ ﻛﻪ ﺑﺴﻴﺎﺭﻱ ﺍﺯ ﺧﻄﺎﻫﺎﻱ ﺑﺰﺭﮒ ﻭ ﻏﻴﺮﻗﺎﺑﻞ ﺍﻏﻤﺎﺽ ﺁن ها ﺭﺍ ﻧﺎﺩﻳﺪﻩ می گرفت.
لینک
تصویری

 

دوری شاه از مردم

دوری شاه از مردم
در طول سال بعد موارد زیادی از دوری وانزوای شاه را از مردم کشورش بچشم خود دیدم. درواقع در طول قریب پنجسال اقامت در ایران صحنه ای که در مجتمع “ایران – شلكوت ” شاهد آن بودم تنها مورد تماس طبیعی شاه با مردم بود . در این مدت با شگفتی دریافتم که بسیاری از صحندهای نمایش حضور شاه در میان مردم ساختگی است . در جریان افتتاح بازیهای آسیائی المپیک در تابستان سال ۱۹۷۴ جمعیت صد هزار نفری که در استادیوم گرد آمده بودند با دقت از میان افراد ارتش و اعضای حزب حاکم و سازمان زنان تشکیلات مشابه انتخاب شده بودند.
لینک
تصویری

 

شاه و تحقیر مردم

شاه و تحقیر مردم
نشانه‌های تحقیر مردم توسط [شاه] همه‌جا به چشم می‌خورد. یکی از این نشانه‌هایی که او آن را تشویق کرده بود، بوسیدن دست او از طرف اتباعش به نشانه‌ی وفاداری به او بود.
لینک
تصویری

 

ایرانی های بی ارزش

ایرانی های بی ارزش
شاه برای هیچ ایرانی دیگر ذره ای ارزش قایل نبود.با آنکه عظمت فرهنگ ایرانی و سهم آن در دستاورد های همدم جهانی را می ستود اما برای ایرانیان ارزش قایل نبود.(شکست شاهانه ، ص 106)
لینک
تصویری

 

ضعف شاه

ضعف شاه
همین آقای ارتشبد نعمت الله نصیری که ما به او می گفتیم نعمت خرگردن او یک گردن کلفتی مثل خرداشت می آمد خدمت محمدرضا، و گاهی من هم در این ملاقات ها بودم، میگفت آمریکاییها فلان پرونده و فلان اطلاعات را خواسته اند؟ محمدرضا میگفت بدهید.
لینک
تصویری

 

آلرژی شاه به دموکراسی

آلرژی شاه به دموکراسی
با توجه به حساسیت شاه به موفقیت منصوبین خود، بدیهی است که حتی احتمال پیدایش رهبران موفق سیاسی محبوب مردم که از طریق انتخابات دموکراتیک برگزیده شده باشند. برای او غیر قابل تحمل بود. با گذشت سالها از شنیدن واژه “دموکراسی” به او حالت آلرژی دست می داد.
لینک
تصویری

 

وصیت نامه شاه

وصیت نامه شاه
من وقتی به قـاهره رسـیدم مترصـد بودم که ببینم وصـیت نـامه اي درکـار هست یا نه، و عجبا که فهمیـدم وصـیت نامه اي درکار نیست. به همین علت هم فرح دست به کارشـده بود که متنی به نام وصـیتنامه سیاسـی شاه تهیه شود و مأموریت و انجام کار را به عهده دکتر منتصـري یکی از اشـخاص مورد اعتماد و علاقه فرح سپرده بودند.جواد معین زاده وچند نفر دیگر هم همکاري می کردند و دست اندرکار بودند.حاصل کار آنها هم متنی است که امروز به عنوان وصـیت نامه سیاسی شاه معروف شد.
لینک
تصویری

 

شاه خشن

شاه خشن
[در سال 1350] شاه به‌جای توجه به لزوم برقراری آزادی‌های سیاسی، ساواک را هرچه بیشتر مأمور برقراری اختناق و سرکوب در جامعه کرد و نتیجه چنین اقدامی هم طبعاً بدان جا کشید که … او را از شکل یک پادشاه روشنفکر [!] به‌صورت حاکمی مستبد و بی‌رحم درآورد.
لینک
تصویری

 

شاه دیکتاتور

شاه دیکتاتور
روش زمامداری شاه به‌گونه‌ای بود که اکثر تصمیم‌ها را شخصاً می‌گرفت و به همین خاطر چنان جوی به وجود آورده بود که هیچ‌کس – حتی نزدیک‌ترین مشاورانش- هم جرئت انتقاد از او را به خود نمی‌دادند.
لینک
تصویری

 

اثر بی توجهی به مذهبیون

اثر بی توجهی به مذهبیون
حمدرضا شاه نیز [همچون پدرش] اصولاً نفوذ رهبران مذهبی را خیلی دست‌کم می‌گرفت و دراین‌باره ضمن مصاحبه‌ای [گفت]:… شاید آن‌ها گهگاه زمزمه‌هایی داشته باشند، ولی مطمئناً این کار هیچ اثر و عارضه‌ای برای ما ندارد.
لینک
تصویری

 

در فکر خودکشی

در فکر خودکشی
[شاه] تردید داشت که در صورت حمله‌ی متفقین به کاخ سلطنتی، ارتش ایران بتواند از آن دفاع کندآن دفاع کند. غروب آن روز تفنگی برای [اشرف] آورد و گفت: «اشرف، این تفنگ را داشته باش و اگر نیروهای متفقین وارد تهران شدند و خواستند ما را دستگیر کنند، چند تیر شلیک کن و بعد خودت را بکش. من هم همین کار را خواهم کرد.»
لینک
تصویری

 

شاه ترسو

شاه ترسو
شاه شخصیتی با ترس‌های عمیق و فراگیر بود؛ و هنگامی‌که این ترس‌ها زیاد می‌شد… به خصوصیات منفعل اوان کودکی که به کناره‌گیری و عزلت‌گزینی او می‌انجامید [بازگشت]…والاحضرت اشرف در خاطرات خود واقعه‌ای را نقل می‌کند که در آن شاه به خودکشی فکر می‌کرده است.
لینک
تصویری

# لینک فتو کلیپ دربار پهلوی

# خاورمیانه – خاورمیانه به آمریکا دل نبندد! – توصیه شاه به رهبران خاورمیانه

دیدگاه ها