ایران معاصر

داروی گیاهی آلزایمرداروی گیاهی آلزایمر

داروی گیاهی آلزایمر
نخستین داروی گیاهی آلزایمر بر پایه گیاهان دارویی جهان برای نخستین بار در ایران تولید، رونمایی و به خط تولید رسید. این دارو طی تلاش محققان پژوهشکده گیاهان دارویی البرز تولید شده است. فعالیت این گروه از سال ۱۳۸۳ در پژوهشکده گیاهان دارویی جهاد دانشگاهی و مرکز تحقیقات روانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی دانشگاه تهران صورت گرفته است. نتایج این تحقیق و آزمون بالینی بر روی ۲۴ بیمار آلزایمری ۶۵ تا ۸۰ ساله به تأیید چندین دانشگاه معتبر جهان رسید.قیمت این دارو حدود یک دهم قیمت مشابه خارجی و شیمیایی این دارو است.

صنعت سد سازی

صنعت سد سازی
ایران از لحاط اقلیمی، منطقه ای خشک و نیمه خشک قرار دارد و متوسط بارنندگی سالانه آن کمتر از 250 میلی متر است که از متوسط جهانی یعنی 750 میلی متر بسیار کمتر است. از همین رو ایران نیازمند سدسازی و ذخیره آب است.رژیم پهلوی یا درامدهای زیاد و آن هم به کمک مهندسان غربی، تنها 13 سد مخزنی در کشور تا سال 1357 ساختند. به عنوان مثال سد دز در نهایت وابستگی، با طراحی آمریکا ساخت ایتالیا و بهره برداری کانادایی ها ساخته شد.اما پس از انقلاب انواع سد های کوچک و بزرگ ، خاکی و بتنی ساخته شد که از لحاظ آمار و مقایسه با قبل از انقلاب پیشرفتهای زیادی در این زمینه شده که این مقایسه ها عبارتند از 30 برابر شدن سد های مخزنی کشور، تعداد سدهای مخزنی کشور، از 13 سد به حدود 600 سد کوچک و بزرگ در سال1396 رسیده که200 سد از این مجموعه در مراتب ملی و جهانی دارای اهمیت ویژه ای است.به عنوان مثال سد کارون 3 با طراحی، ساخت و بهره برداری ایرانی و ظرفیتی بیش از 4 برابر سد دز ساخته شده است.
لینک
تصویری

 

شناور سراج ۱

شناور سراج ۱
شناور تندروی سراج 1 سریعترین قایق نظامی جهان است و سرعتی قریب به 140 کیلومتر در ساعت را دارد. این شناور تندروی تهاجمی، قابلیت پرتاب راکد و متناسب با مناطق آب و هوای گرمسیری است .جنس بدنه این شناور فایبرگلاس بوده و مجهز به امکانات بومی مخابراتی و ناوبری الکترونیکی است که در سرعت بالا در داخل کابین،تغییرات ارتفاعی ناشی از حرکت بر روی آب صدای زیاد احساس نمیشود. همچنین در شرایط طوفانی دریا، سرنشینان آن شدت امواج را احساس نخواهند کرد. از دیگر ویژگی های این شناور میتوان به حفظ تعادل در سرعت بالا رفتار مناسب عملیاتی در شرایط مختلف طراحی و ساخت بدنه مناسب اشاره کرد.
لینک
تصویری

 

شبیه سازی حیوانات

شبیه سازی حیوانات
دستاوردهای محققان ایرانی در زمینه استفاده از سلولهای بنیادی، همانندسازی حیوانات،ترنس ژن (دستکاری ژنتیکی) و در نهایت تولید داروهای نوترکیب اکنون در تمام مجامع علمی جهان مورد توجه قرار گرفته است. این درحالی است که تا پیش از پیروزی انقلاب طرح خطوط این علم در کشور ما به ندرت و تنها در بین تعداد محدودی از فعالان علمی به میان آمده و هیچگونه تحقیقات میدانی و عملیاتی در این زمینه صورت نگرفته بود. یکی از این فعالیت ها در زمینه کاربردی کردن سلولهای بنیادی،تولید حیوانات ، همانند سازی و تراریخته است که از سال 1380 در پژوهشگاه رویان در کشور ما آغاز شده است.نتیجه وروداین حوزه تولد حیوانات اهلی مانند گوساله، بزغاله و گوسفند است که بسیاری از آنها هنوز زنده مانده استو در تحقیقات مختلف مورد ارجاع هستند. این اقدام علمی با هدف تکثیر نژادهای برتر حیوانات، نجات حیواناتت در حال انقراض و درنهایت تولی داروهای نو ترکیب صورت گرفته است.
لینک
تصویری

 

سلول های بنیادی

سلول های بنیادی
سلول بنیادی مادرِ تمام سلول‌ها است و توانایی تبدیل به تمام سلول‌های بدن را دارد. این سلول‌ها توانایی خود نوسازی و تمایز به انواع سلول‌ها از جمله سلول‌های خونی، قلبی، عصبی و غضروفی را دارند. هم چنین در بازسازی و ترمیم بافت‌های مختلف بدن بدنبال آسیب و جراحت موثر بوده و می‌توانند به درون بافت‌های آسیب دیده‌ای که بخش عمده سلول‌های آنها از بین رفته است، پیوند زده‌شوند و جایگزین سلول‌های آسیب دیده شده و به ترمیم و رفع نقص در آن بافت بپردازند.اینک در ایران اسلامی 100 مرکز تحقیقاتی در تولید سلولهای بنیادی ، سلولهای کبدی ، تولید غضروف ، تداوی سرطان و درمان ناهنجاریهای استخوان فعال هستند . پژوهشکده رویان نیز به عنوان مرکزی علمی و شناخته شده در جهان ، در تولید علم و تکنولوژی های کمک کننده باروری ، سلولهای بنیادی جنینی ، ترمیم چشم ، تولید نای مصنوعی و … دستاوردهای مهمی را به دست آورده است. تلاشهای خستگی ناپذیر محققان رویان ، ایران را در ردیف 10 کشور برتر دنیا در زمینه سلولهای بنیادی قرار داده است.
لینک
تصویری

 

ساخت پالایشگاه

ساخت پالایشگاه
بررسی آماری تولیدات پالایشگاهی ایران در طی یکصد سال گذشته و از زمان تاسیس پالایشگاه آبادان به عنوان نخستین مجتمع پالایشگاهی کشور در سال 1291، حاکی از آنست که طی 34 سال پس از انقلاب ( تاپایان سال 1391) که هشت سال آن هم در دوران جنگ تحمیلی سپری شد. تولید پنج فراورده اصلی پالایشی، نسیت به 66 سال پس از انقلاب با رشدی بالغ بر 144 درصدی حدود2،4 برابر شده است. مقایسه شاخصه های مهم پالایشگاهی کشور در سالهای 1357 تا 1391 نشان دهنده ستاوردهای بزرگ و سرمایه گذاری های گسترده در این بخش است . به طوری که در این مدت مجموع تولید پنج فراورده اصلی (گاز مایع،بنزین،نفت سفید، نفت گاز و نفت کوره) از 99،74 میلیون لیتر در روز به بیش از 243 میلیون لیتر در روز رسید.
لینک
تصویری

 

زیردریایی فاتح

زیردریایی فاتح
پس از ساخت زیردریایی غدیر وزارت دفاع دست به ساخت یک زیردریایی پیشرفته تر به نام فاتح زد.زیردریایی فاتح با وزن تقریبی 527 تنی به عنوان یک زیردریایی نیمه سنگین تلقی شده و توانایی ۳۵ روز دریانوردی و سرعت سطحی ۲۰ کیلومتر بر ساعت برخوردار است. این زیردریایی توانایی حمل موشک های زیرسطحی، موشک ‌های دوش‌پرتاب سطح به هوا و همچنین امکان حمل نیروهای تکاور را نیز دارد.
لینک
تصویری

 

زانو بند پای پرانتزی

زانو بند پای پرانتزی
کودکان دارای پا پرانتزی نمی‎توانند تحت عمل جراحی قرار گیرند زیرا عمل جراحی از رشد آنها جلوگیری می‎کند، بنابراین این کودکان باید از زانو بند برای اصلاح زاویه حرکتی خود استفاده کنند. محققان کشور زانو بندی برای کودکان دارای پا پرانتزی طراحی و تولید کردند که این زانو بند قابلیت تنظیم در زوایای مختلف براساس ضایعه بیمار را دارا است. زانو بندهایی که در بازار وجود دارد به دلیل این که قابلیت تنظیم در زوایای مختلف را ندارد موجب خستگی بیمار و ضعف عضلانی آن می‎شود اما زانو بند جدیدی که طراحی و ساخته شده قابلیت تنظیم در زوایای مختلف را دارد.همچنین در این زانو بند از آلیاژهای سبک تری استفاده شده که تحمل وزن آن برای بیمار بسیار راحت تر است. این زانو بند با قیمت ۲۶۰ هزار تومان قابل فروش است در حالی که قیمت نمونه‎های خارجی با آن که از نظر کارآیی ساده تر از نمونه ساخته شده ما است حدود یک میلیون و ۸۰۰ هزار تومان است.
لینک
تصویری

 

ربات مسلح سپاه

ربات مسلح سپاه
سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در سال 94 و در جریان برگزاری رزمایش پیامبر اعظم 9 (ص)، برای اولین بار از ربات های رزمی و شناسایی ساخت جهاد خودکفایی سپاه، رونمایی کرد. این ربات در سال1395 بروز رسانی شده و به امکانات آن افزوده شد.ویژگی ها – دوربین دید در شب حرارتی – حرکت در زمین های ناهموار،برفی، بیابانی، شنزار – مجهز به تیربار پی کا ام – مجهز به مسیریاب بازگشت هوشمند در صورت قطع ارتباط – برد 2 کیلومتری – هماهنگی دوربین و اسلحه
لینک
تصویری

 

سامانه راداری آفاق

سامانه راداری آفاق
در آبان سال 1396 متخصصان ایرانی شرکت صاشیراز موفق به ساخت سامانه راداری پیشرفته آفاق شدند. این سامانه مناسب برای مراقبت ساحلی است و قابلیت شناسایی تا شعاع 200 کیلومتر را دارد. رادار آفاق میتواند همزمان 100 هدف شناوری را مورد پایش و ردگیری قرار دهد. این دستاورد و دیگر دستاوردهای این مجموعه که از سطح بالای فناوری روز جهان برخوردارند، در شرایط تحریم های بین المللی و با بهره گیری از توان تخصصی صنایع دفاعی ایرانن و دانشگاه ها و شرکت های فناوری داخلی یه دست آمدده است.
لینک
تصویری

 

ذخایر هیدروکربوری

ذخایر هیدروکربوری
افزایش ذخایر هیدرو کربوری و گاز طبیعی در سالهای پس از پیروزی انقلاب، ذخایر هیدروکربوری و گاز طبیعی ایران در نتیجه انجام فعالیت های اکتشافی افزایش داشته و در طی سالهای 1357 تا پایان 1391 از 145،94 میلیارد بشکه به 157 میلیارد بشکه رسیده است.ذخایر قابل استحصال گاز طبیعی نیز در طی این دوره از 12،75 تریلیون متر مکعب، به بیش از 33،6 تریلیون متر مکعب افزایش نشان می دهد. افزایش در ذخایر هیدروکربوری و گاز طبیعی در سالهای پس از انقلاب در حالی است که طی این دوره تقریبی بیش از 40 میلیارد بشکه نفت خام و بالغ بر 2،4 تریلیون متر مکعب گاز طبیعی استخراج شده است.
لینک
تصویری

# لینک فتوکلیپ های سایت ایران معاصر

# داروی گیاهی آلزایمر – داروی گیاهی آلزایمر در البرز

دیدگاه ها