ساواک و مرجعیت دینی ۱
ساواک و مرجعیت دینی ۱
شاه بلافاصله پس از رحلت آیتالله بروجردی تلگراف تسلیت خطاب به آیتالله حکیم در نجفارسال کرد.
او قصد داشت مرجعیت شیعیان را از ایران به خارج از مرزهای کشور منتقل کند .
لذا امیدوار بود که مرجع آتی (برخلاف آیتالله بروجردی) بر سر راه حکومت او مانع کمتری ایجاد کند.
برخورد ساواک با علما ۲
برخورد ساواک با علما ۲
از جمله اقدامات ساواک در سالهای دهة 1340 و 1350، جلوگیری از سخنرانی علما و روحانیون بر ضد حکومت پهلوی بود.
ساواک با کمک عوامل نفوذی خود در مجامع و محافل علما و روحانیون، رفتار و سخنرانیهای آنان را ضبط کرده بود.
هرگاه مغایر با سیاستهای حکومت تشخیص میداد بر ضد آنان وارد عمل میشد.
برخورد ساواک با علما 1
برخورد ساواک با علما 1
علاوه بر اقداماتی نظیر دستگیری، تبعید و زندان، ساواک با هماهنگی سایر مراجع و کارگزاران حکومت، برای کسب و کار و شغل علما و روحانیون مخالف نیز مشکلات عدیدهای به وجود میآورد.
جلوگیری از کسب مجوز فعالیت اقتصادی و نظایر آن از جمله این اقدامات ساواک بود.
از جمله این افراد آیتالله سیدمرتضی پسندیده برادر امام خمینی بود که آزار و اذیتهای ساواک برای او تمامی نداشت .
برای جلوگیری از مخالفتهای وی با حکومت، بارها دفترخانه اسناد رسمی او در شهر خمین تعطیل و خود ایشان بازداشت شد.
ساواک در دوران نصیری ۱
ساواک در دوران نصیری ۱
در دوره طولانی ریاست نصیری، ساواک به طور گسترده در امور تجاری و اقتصادی دخالت میکرد.
در بسیاری از معاملات سنگین تجاری در نقش واسطه و نظایر آن عمل میکرد.
نصیری خود به طور گسترده به فساد مالی آلوده بود.
او در برخی از سرمایهگذاریهای کلان اقتصادی مشارکت میکرد.
علاوه بر نصیری بسیاری از مدیران ارشد و میانی ساواک به فساد مالی آلوده بود.
ساواک در دوران نصیری 2
ساواک در دوران نصیری 2
در همین دوره علاوه بر افزایش نیروهای رسمی ساواک، جاسوسان و خبرچینان غیررسمی آن به هزاران نفر بالغ میشد.
تا جایی که گفته میشد ساواک در روستاهای بسیار دور افتاده نیز منابع اطلاعاتی – امنیتی در اختیار دارد.
مردم، حتی در درون خانواده خود نیز، احساس راحتی و امنیت نمیکردند.
رعب و بدبینی در فضای بسیاری از خانوادهها سایه افکنده بود.
بدین ترتیب، ترس از ساواک و موضوع جاسوسان و خبرچینان آن در کشور فراگیر شد.
ساواک در زمان پاکروان ۲
ساواک در زمان پاکروان ۲
در دوره ریاست پاکروان، این سازمان با تحکیم پایههای خود مرحله استقرار را پشت سر گذاشته و به تثبیت موقعیت خود نزدیک شد.
ساواک در دوره پاکروان یکی از حساسترین دوران خود را پشت سر گذاشت.
مخالفان حکومت برای جلوگیری از گسترش استبداد و نیز گسترش روزافزون سلطه خارجی تلاش میکردند.
ساواک با سرکوب و اعمال خشونت گامی دیگر در عرصه نقض حقوق اساسی ملت ایران و توسعه دیکتاتوری و خودکامگی که با وابستگی خارجی نیز توأم بود، پایههای حکومت پهلوی را تحکیم میبخشید.
ساواک در زمان پاکروان 1
ساواک در زمان پاکروان 1
در دوره چهارساله پاکروان، این سازمان تحولات عمدهای به لحاظ تشکیلاتی و مدیریتی پشت سر گذاشت و تجارب قابل توجهی کسب کرد.
تعداد افراد ساواک در این دوره افزایش یافت و علاوه بر تهران، قم و سایر شهرهای بزرگ، در بسیاری از شهرهای کوچک و مناطق دورافتاده نیز سایه سنگین ساواک گسترانیده شد.
نمایندگیهای ساواک در بسیاری از کشورهای اروپایی، امریکا و غیره سر و سامان یافت و روابط ساواک با موساد گسترش پیدا کرد.
ساواک و شریعت مداری ۱
ساواک و شریعت مداری ۱
از جمله علما و روحانیون سرشناسی که ساواک برای جلوگیری از گسترش بحران سیاسی و مخالفت امام خمینی و طرفداران ایشان از وی بهره گرفت، آیتالله سیدکاظم شریعتمداری بود.
او با ساواک و دربار روابط پیدا و پنهانی داشت.
ساواک و شریعت مداری 2
ساواک و شریعت مداری 2
پاکروان – رئیس ساواک – و نصیری – رئیس وقت شهربانی – طی ملاقاتهایی، از وی میخواستند در بحران پیشامده نقش بازدارنده برعهده گیرد.
اسناد و مدارک متعددی وجود دارد که نشان می دهد آیتالله شریعتمداری در پی مذاکراتش با ساواک، تلاشهای قابلتوجهی برای جلوگیری از مخالفتهای صریح و بیپروای امام خمینی با حکومت انجام داد، اما برخلاف انتظار ساواک و حکومت توفیقی کسب نکرد
حمله ی ساواک به فیضیه ۱
حمله ی ساواک به فیضیه ۱
امام، در واپسین روزهای سال 1341، طی اعلامیهای شدیداللحن، نوروز سال 1342 را عزای عمومی اعلام کرد و از علما، روحانیون و مردم مسلمان کشور دعوت کرد تا در مخالفت با اقدامات حکومت و انقلاب سفید، تزلزلی به خود راه ندهند.
به دنبال اعلامیه امام، علما و روحانیون بسیاری از نظرات او پیروی کرده، طی اعلامیههایی تصریح کردند که مردم مسلمان، سال 1342 عید نخواهند داشت.
حمله ی ساواک به فیضیه 2
حمله ی ساواک به فیضیه 2
در این بین نیروهای امنیتی – اطلاعاتی و انتظامی تحت فرماندهی سرهنگ مولوی از حمله به منزل ایشان منصرف شد.
به مدرسه فیضیه حمله کرده و به ضرب و شتم و کشتار علما، روحانیون و طلاب پرداختند.
در این حمله علاوه بر نیروهای ساواک و سایر نیروهای انتظامی و نظامی، بسیاری از اراذل و اوباش نیز با مهاجمان همکاری داشتند.
بسیاری از افراد ساواک نیز لباس کارگران و کشاورزان را بر تن کرده و در ضرب و جرح علما و طلاب شرکت کردند.
ساواک و مرجعیت دینی 2
ساواک و مرجعیت دینی 2
حکومت امیدوار بود پس از درگذشت آیتالله بروجردی طرحهای انقلاب سفید را چنانکه دلخواه امریکا بود اجرا کند.
در تلاش بود در موضوع انتخاب مرجع آتی، خود را دخیل کند.
به همین دلیل، بلافاصله پس از رحلت آیتالله بروجردی، ساواک در مراسم ختم و عزاداری حضور یافت.
با هماهنگی نیروهای انتظامی و پلیس و نیز دوایر دولتی و حکومتی، طرحهای خود را اجرا کرد.
دیدگاه ها