ایران معاصر

مزرعه ای در آمریکا

مزرعه ای در آمریکا

مزرعه ای در آمریکا
اردشیر زاهـدی، داماد و دوست صمیمی شـاه می‌گوید: او پادشاهي بود كه براي مواقع آرامش ساخته‌شده بود؛ به‌محض آنكه مشكلي پيش مي‌آمد، خودش را مي‌باخت؛ هـر وقت باهم تنها مي‌شديم مي‌گفت: «اگر مرا آزاد گذاشته بودند ترجيح مي‌دادم در آمريكا يك مزرعه بزرگ مي‌خريدم و كشاورزي مي‌‌‌كردم.»
لینک
تصویری

 

سلطنت وابسته

سلطنت وابسته
سال 57، زمانی که شــاه فرار کرده بود و با هزار دردسر به آمریکا راهش داده بودند؛ با راکفلر به گفتگو نشست؛ او صــراحتاً به شـاه پاسـخ داد که بايد فـكر بازگشــت سلطنت به ايران را به‌کلـی فرامـوش كند؛ او گفـت: تاكنون منافـع ما ايجاب مي‌كرد [که] از شاه و حكومت سلطنتي حمايت كنيم؛ و اكنون منافع درازمدت ما حكم مي‌کند كه حمايت از شاه را كنار بگذاريم.
لینک
تصویری

 

حامی اسرائیل

حامی اسرائیل
هنري کیسینجر كه يك نفر يهودي آمريكايي و از مردان پرنفوذ صحنه سياسي آمريكا و وزيرخارجه اسـبق آمريكا بود؛ شاه را به خاطر كمك‌هايش به اسرائيل هميشه مي‌ستود و معتقد بود آمريكا و اسرائيل بايد با همه توان از شاه حمايت كنند؛ شاه هم این حرف‌ها را خوب گوش می‌د.اد.
لینک
تصویری

 

شاه و احضار ارواح

شاه و احضار ارواح
محمدرضا علاقه وافری به احضارِ ارواح داشت و بارها و بارها این کار را به کمک چند هیبنوتیزور انجام می‌داد؛ ازهاری می‌نویسد: موقعي كه در مصر بوديم، شاه به ياد جلسات احضار ارواحِ اشرف در تهران افتاد و تصميم گرفت در مصر به احضار روح پدرش بپردازد و با او گفتگو كند.
لینک
تصویری

 

نوک دماغش را می دید

نوک دماغش را می دید
محمدرضا فاقد کاراکتر و کاملاً متأثر از اطرافیان بود. دامادِ او، اظهاری می‌گوید: شاه دچار توهـم بود و اين توهـم را همين اطرافيان خائن و چاپلوس و متملق و دروغ‌گـو به ذهن او انداخته بودند؛ حتي در آمـريكا هـم مخالفان سياسـي وجود دارند؛ چطور شاه باورش شـده بود كه در ايران، فقط يك ناراضي وجود داشته و او هم از كشور خارج‌شده است؛ هنوز براي من مبهم است!
لینک
تصویری

 

عاشق چاپلوسی

عاشق چاپلوسی
ارتشبد نصیری، رئیس سـاواک، به اعتراف درباریان به دلیل فسـاد اخلاقی، شـایستگی این پست را نداشت؛ زاهدی، خود در ضمنِ اشاره به عدم لیاقت او، اظهار می‌کند که شـاه، از او خوشش می‌آمد؛ چون او دائماً خود را سـگ و چاکر اعلیحضرت می‌خواند.
لینک
تصویری

 

شاه در باغ نبود

شاه در باغ نبود
ساواک تصویری از پیشرفت همه‌جانبه مملکت به شاه می‌داد و جوری وانمود می‌کرد که گویی حتی یک ناراضـی در ایـران نیست؛ او این را باور کرده بود. شاه در جریان حزب رستاخیز می‌گفت: «یک نفر در این مملکت ناراضی بود؛ آن‌هم پاسپورتش را گرفت و رفت».
لینک
تصویری

 

شاه ساده لوح

شاه ساده لوح
شـاه از جواني به داستان‌هاي پليسي و خصوصاً داستان‌هاي شرلوك هلمز، علاقه وافري داشت و ساواك هم، با اطلاع از اين علاقه‌ی شاه، براي ايشان داستان مي‌ساخت؛ از شنود گذاشتن در سفارت انگلیس تا اعدام ناحق افرادی، به جرم این‌که مثلاً قصد ترور شاه و خانواده او را داشتند؛ شاه هم بودجه‌های هنگفتی را در اختیار ساواک قرار می داد.
لینک
تصویری

 

فرومایگی شاه

فرومایگی شاه
زاهدی پدر، در نطقی ابراز می‌کند که شـاه عمد دارد افراد فاقـد ابتكار و ذليل و زبون را اطراف خود جمع كند تا اين افراد، قدرت كودتا و براندازي شاه را نداشته باشند؛ مثلاً‌ ارتشبد ازهاري، رئيس ارتش که شايد باورتان نشود، اگر بگويم يك ترس عجيبي از گربه داشـت و چـون در كودكي، گربه، او را پنجه كشـيده بود، هميشه از گربه مي‌ترسيد.
لینک
تصویری

 

خواری شاه

خواری شاه
سـال 1332، زمانی که چرچیل، روزولت و استالین برای شرکت در کنفرانس تهران به تهران رفتند، میزبانی [شاه] را نپذیرفتند و در سفارت‌های خود اقامت کردند؛ تنها استالین بود که به دیدار وی رفت. شـاه جوان ناچار شـد برای ملاقات با چـرچیل و روزولت، به سـفارت شـوروی برود. او از ایـن‌که این‌گونه تحـقیر شـد، رنجید و این رنجش هرگز التیام نیافت.
لینک
تصویری

 

توهم محبوبیت

توهم محبوبیت
[زمانی که] تظاهرات عظیم تاسوعا و عاشورای 57 پیش آمد، محمدرضا و ازهاری با بالگرد تمام سطح شـهر را بازدید.کرد.ند؛ محمدرضـا خطاب به ازهـاری، نخست‌وزیرش گفـت: همه خیابان‌ها ممـلو از جمعیت است؛ پـس موافقین مـن کجایند؟ ازهاری با زیرکی، پاسخی موافق میل او داد و گفت: در خانه‌هایشان!
لینک
تصویری

 

توجیه فساد درباریان

توجیه فساد درباریان
شـاه طـی مصاحبه در پاسخ به پرسش «اولیویه وارن» مبنی بر … فسـاد مالی خانواده و اطرافیانـ[ش] … می‌گوید: این فساد نیست؛ کاری است مثل دیگران؛ اطرافیانِ من هـم حق ‌دارند در شرایط مشابه با دیگران که قانونا کار می‌کنند.
لینک
تصویری

#لینک فتوکلیپ شاه پهلوی

# مزرعه ای در آمریکا

دیدگاه ها