ایران معاصر

موتور توربو جت اوج

موتور توربو جت اوج

موتور توربو جت اوج
در مرداد ماه سال 1395 از نخستین موتور توربوجت کاملا ایرانی اوج رونمایی شد. با دستیابی دانشمندان کشورمان به این تکنولوژی ایران در زمره 8 کشور این تکنولوژی قرار گرفت.این موتور قابلیت پروازی تا ارتفاع 50 هزار پایی را دارد.موتور تربوجت اوج با بیش از 14 هزار قطعه، قابلیت نصب روی انواع هواپیماهای با وزن حداکثر 10 تن را دارد.
لینک
تصویری

 

ناو جماران

ناو جماران
ناو جماران نخستین نمونه از کشتی‌های جنگی کلاس موج ساخت ایران است که به موشک‌های هدایت شونده دریا به‌ دریا و دریا به‌ هوا، اژدر افکن، توپ پدافندی، سامانه‌های ناوبری الکترونیکی نوین و امکانات جنگ الکترونیک مجهز است. ناوشکن جماران، به موشک‏‌های ضد کشتی، سطح به هوا و نیز انواع اژدر و توپ‏‌های دریایی از جمله فجر، مجهز است. جماران می‌تواند با 120 تا 140 خدمه و پرسنل، با سرعت 30 گره دریایی در آب حرکت کند. ناوشکن جماران دارای تجهیزات پیشرفته‌ای از قبیل سامانه‌های پردازشگر راداری، رادارهای تاکتیکی هوایی، سیستم مقابله با جنگ‌ الکترونیک، سیستم کنترل آتش، سیستم‌های پیشرفته اطفای حریق، سیستم‌های رانش و کمک ناوبری نسل جدید و قابلیت حمل و سوخت رسانی به بالگرد و چندین قابلیت رزمی و دفاعی دیگر است.
لینک
تصویری

 

نارنجک انداز کاوه

نارنجک انداز کاوه
نارنجک انداز کاوه در مهر 1394 رونمایی شد. این اسلحه توسط صنایع شهید کاوه وزارت دفاع طراحی و ساخته شده است. این نارنجک انداز 30 میلی متری، با برد هزار و 800 متر دارای قابلیت انهدام تجمعات دشمن و انهدام نفربرهای زرهی با حجم آتش بالاست.

دوربین نصب شده بر روی این سلاح قابلیت تنظیم 45 درجه در اطراف و 75 درجه در ارتفاع را دارد. دوربین نصب شده بر روی این سلاح قابلیت تنظیم 45 درجه در اطراف و 75 درجه در ارتفاع را دارد. این سلاح، قابلیت نواخت 350 تا 400 گلوله در دقیقه را دارد و با بهره گیری از نارنجک های شدید الانفجار قابلیت انهدام اهداف مختلف را داشته و در دفاع زمینی می تواند از نیرویهای واکنش سریع پشتیبانی کند.نارنجک انداز کاوه که به خشاب حلزونی مجهز است.قابلیت نصب بر روی خودرو، قایق و بالگرد را داراست.
لینک
تصویری

 

موشک کروز

موشک کروز
از تولیدات نظامی سپاه در زمینه موشکی میتوان به موشک های کروز اشاره رد. موشک کروز نوعی موشک است که قابلیت کنترل و دقت عمل بسیار بالایی دارد. این نوع موشک قابلیت نصب روی بالگرد جنگنده های هوایی، سکوهای ساحلی و … رادارد. برد موشک های کروز هواپایه ایرانی به حدود 1500 کیلومتر میرسد که باعث شگفتی تمام دنیا شده است.
لینک
تصویری

 

موشک شهاب ۳

موشک شهاب ۳
ایران پس از انقلاب اسلامی در صنعت موشکی پیشرفت زایدی داشته است.یکی از معروفترین این موشک ها، موشک شهاب است که در غالب های دور برد و میان برد طراحی شده اند. موشک شهاب 3 یک موشک بالستیک میانبرد است که برد حدود 2500 کیلومتری دارد و به راحتی میتواند تمامی نواحی اسرائیل را مورد هدف قرار دهد و در عرض هفت دقیقه به تلاویو برسد.این موشک به سامانه موقعیت یاب جهانی مجهز شده است دارای درصد خطای 300 متر است.
لینک
تصویری

 

محصولات پتروشیمی

محصولات پتروشیمی
مقایسه شاخصهای مهم بخش پتروشیمی در سالهای 1357 تا 1391 تاییدی دیگر است بر دستاوردهای صنعت نفت و گاز ایران در طی سالهای پس از انقلاب اسلامی در این مدت، تولید محصولات پتروشیمی از یک ملیون و 604 هزار تن در سال به 41 ملیون تن در سال، افزایش نشان می دهد. در سال 1391 ظرفیت نصب شده در مجتمعهای پتروشیمی کشور به 57 میلیون و 100 هزار تن اقزایش یافته است.
لینک
تصویری

 

ماسک ضد چروک انار

ماسک ضد چروک انار
محققان کشورمان موفق به ساخت کرم و ماسکی در جهت ترمیم سلول‌های پوست و جلوگیری از چروک با استفاده از عصاره انار شدند. انار میوه‌ای خوش طعم است که براساس تحقیقات به عمل آمده درمانگر بسیاری از بیماری‌ها است. این میوه خوش طعم و خوش رنگ سرشار از آنتی اکسیدان‌ها و مواد معدنی است که به حفظ سلامت اعضای خانواده بدن کمک می‌کند.

یکی از خواص انار، بازسازی سلول‌های آسیب دیده پوست ناشی از اشعه آفتاب است به نحوی که ترکیبات موجود در انار به بازسازی سلول‌های آسیب دیده پوست ناشی از اشعه آفتاب کمک کرده و مصرف روزانه آن از حساسیت پوست در برابر نور آفتاب می‌کاهد.پیشگیری از ازبین رفتن و شکستن رشته‌های کلاژنی و الاستین پوست که ‌در اثر افزایش سن بیشتر می‌شود، از دیگر خواص انار است. دکتر جمال الدین جمالی استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران و مجری طرح در این زمینه با بیان این که آنتی اکسیدان و کلاژن موجود در عصاره انار موجب ترمیم سلول‌های سطحی پوست می‌شود، اظهار کرد: بر این اساس ما با استفاده از پودر و عصاره انار موفق به ساخت کرم و ماسکی شده ایم که خصوصا در افراد میانسال ضمن ترمیم پوست از افزایش چروک نیز جلوگیری می کند.
لینک
تصویری

 

ماسک تنفسی گیاهی

ماسک تنفسی گیاهی
محققان کشور موفق شدند با بهره گیری از ترکیبات ثانویه گیاهان، ماسک تنفسی با قدرت جذب بالای دی اکسید گوگرد و ذرات معلق در هوا را بسازند. این ماسک تا ۷۵ درصد، قدرت جذب دی اکسید گوگرد و فلزات سنگین معلق در هوای آلوده را افزایش می‌دهد همچنین این ماسک تنفسی دارای خاصیت ارگانیک بوده و هیچ گونه ضرر و آسیبی به بافت بدن انسان نمی‌رساند.این ماسک از یک سری ترکیبات ثانویه گیاهان و درختان مانند درخت بلوط ساخته شده است و خواص ضد ویروسی و ضد باکتریایی، تهیه شده و آن را از دیگر ماسک‎های موجود در بازار متمایز می‌کند. نمونه این ماسک حتی در سطح دنیا نیز ساخته نشده است.
لینک
تصویری

 

شکوفایی صنعت دارویی

شکوفایی صنعت دارویی
صنعت داروسازی به دلیل اثرگذاری بر سلامت انسان‌ها و جوامع بشری، همواره از مهم‌ترین ارکان نظام سلامت در تاریخ بوده است. امروزه این صنعت به‌عنوان یکی از صنایع کلیدی و استراتژیک در جهان مطرح است و برخورداری از سطح بالای توانمندی در این بخش، به‌منزله توسعه‌یافتگی کشورها محسوب می‌شود.

تا قبل از انقلاب اسلامی در ایران تنها ۲۵ درصد نیاز داخلی را می‌توانستیم تامین کنیم و مابقی را از طریق واردات مرتفع می‌کردیم اما پس از انقلاب پیشرفت های حوزه دارویی قابل توجه بوده است، بطوری که در دهه هفتاد؛ ۹۵ درصد نیاز بازار دارویی توسط متخصصان داخلی تامین می شده است.همچنین ایران طبق آمار جهانی سکوی هفتم داروهای نوترکیب و رتبه دهم کلی صنعت داروسازی را کسب کرده است.
لینک
تصویری

 

کیک زرد

کیک زرد
نخستین محموله کیک زرد تولید شده در بندر عباس در سال 1389 به سایته هسته ای اصفهان ارسال شد.از سال 1389 ایران در تهیه کیک زرد هسته ای خودکفا شده است.این دستاورد بزرگ، در حقیقت قسمت نوید بخش حرکت مستمر و بی وقفه تلاشگران و متخصصان این فناوری عظیم در مسیر تکامل برنامه جامع اکتشاف، استخراج و تامین مواد مورد نیاز تاسیسات هسته ای کشور است.
لینک
تصویری

 

عینک جراحی ضد بخار

عینک جراحی ضد بخار
یک محقق ایرانی موفق به ساخت ماسکی شد که این ماسک می‎تواند جلوی بخار شیشه عینک را برای جراحان در حین جراحی بگیرد تا عمل جراحی از هر گونه خطا به دور باشد. این ماسک به هنگام انجام عمل جراحی توسط جراحان استفاده می‎شود، تا قبل از این از ماسک‎هایی استفاده می‎شد که با تنفس جراح منجر به ایجاد بخار بر روی عینک می‎شود که همین موضوع باعث خطا در جراحی می‎شد. قبل از این در بازار عینک‎های ضد بخار وجود داشته اند که بعد از شستشو خاصیت ضد بخاری خود را از دست می‎دادند. به همین دلیل قطعاتی را بر روی این ماسک قرار داده شده است تا خاصیت ضد بخاری داشته باشد.
لینک
تصویری

# لینک کلیپ های تصویری ایران معاصر

 

# موتور – موتور توربو جت اوج

دیدگاه ها