ایران معاصر

ایران پهلوی

ایران پهلوی

ایران پهلوی

برداشت کلی من از اوضاع ایران در پایان سال ۱۹۷۶ بطور خلاصه از این قرار بود که این کشور پس از عوارض نامطلوب حاصله از ناکامی های دوران رونق اقتصادی در بخاری از عدم اطمینان و بی تصمیمی نسبت به آینده فرورفته است….. در زمینه اقتصادی تورم و گرانی همه طبقات جامعه را تحت فشار قرار داده و انتظارات و توقعات زیادی که تبلیغات دولتی در ایجاد آن بی تاثیر نبود برآورده نشده و وضع زندگی مردم بخصوص در مناطق فقیرنشین شهرهای بزرگ بد بود و شاه در برنامه های خود برای یک تغییر بنیادی در ایران به موانع و مشکلات عظیمی برخورده بود.

لینک
تصویری

 

فساد اقتصادی دربار

فساد اقتصادی دربار

همراه با افزایش قیمت نفت وسست شدن کنترل شاه بر خانواده اش ناگهان اشتهای شاهزادگان پهلوی به کسب ثروت نیز چنان بالا گرفت که گویی هرگز سیر شدنی نیست و به دنبال آن چون اقدامات خانوده ی سلطنت برای طبقات مختلف به صورت الگو در آمده بود دامنه ی کار بجایی کشید که از سال 977 به بعد می شد ایران را به صورت صحنه ای مجسم کرد که در آن تکه ای گوشت را به میان یک گله سگ گرسنه انداخته باشند.

لینک
تصویری

 

فقط برای خارجی ها

فقط برای خارجی ها

اغذیه و اشربه ی درخور میهمانان عالی‌قدر خارجی- به‌استثنای خاویار ایرانی- در آشپزخانه های فرانسه تهیه‌شده و با هواپیما به ایران آورده می شد. چادرهای ابریشمینی که برای اقامت مهمانان در کنار خرابه های تخت جمشید برپاشده بود، در فرانسه بافته و دوخته‌شده بود.

لینک
تصویری

 

 

بایکوت خبری

بایکوت خبری

گزارشهای خبری با دقت انتخاب و تهيه میشد تا همه افتخارات متوجه شاه و پیشرفتهای چشمگیر ایران” باشد. ایران به صورت یک جزیره صلح و رفاه تصویر می شد که مردم آن از سرنوشت خود راضی اند و از رویدادهای طوفانی که در صحنه بین المللی روی می دهد مصونیت دارند. در نتیجه رسانه های گروهی دولتی اعتبارشان را نزد مردم از دست دادند و هرکس میخواست اخبار جدی را بشنود به رادیوهای بیگانه پناه می برد.
لینک
تصویری

 

جلوگیری از آزادی بیان

جلوگیری از آزادی بیان

مطبوعات ایران نیز وضعی بی ثبات داشتند. هرگاه مدیران و سردبیران جراید کوچکترین ناراحتی و تکذری برای شاه ایجاد می کردند بشدت تنبیه می شدند. از آنان انتظار می رفت که روشن بینی لازم را داشته باشند و بتوانند تشخیص دهند که کدام خبر با مقاله مورد پسند شاه است و باید چاپ شود و کدامیک او را ناراحت می سازد و باید نادیده انگاشته شود. چنین خامی و بی تدبیری بسیاری از مردم را علیه روزنامه ها برانگیخت. در واقع مردم اخبار مربوط به موفقیتهای شاه را با سوءظن تلقی میکردند.
لینک
تصویری

 

قرارداد الجزایر

قرارداد الجزایر

هنگامی‌که شاه در ژوئن 1975 (1354) قرارداد الجزایر را با عراق به امضاء رساند، … ایران به مدت کوتاهی مرزهای خود را به رویکردهای گریزان از سرکوب حکومت عراق باز گذاشت و پس از پایان این مدت مرزهای خود را بست. در این هنگام هزاران نفر از کردها به‌وسیله‌ی عراقی¬ها کشته شدند.
لینک
تصویری

 

فقر و فلاکت

فقر و فلاکت

در سراسر تهران فقر و بدبختی و مرض بیداد می کرد. خیابان ها چنان مملو از گدا بود که هر موقع پیاده راه می رفتیم حد اقل ده نفر از آنها بدنبالمان روانه می شدند. جلوی در ورودی باشگاه های تفریحی سربازان متفقین هم اغلب تابلویی دیده می شد که رویش نوشته بود:ورود ایرانی و سگ قدغن است.
لینک
تصویری

 

وضعیت بهداشتی حکومت

وضعیت بهداشتی حکومت

حتی در شهرهای بزرگ خدمات بهداشتی و آموزشی ضعیف بود. تصمیم شاه دایر بر رایگان ساختن این خدمات، دسترسی مردم را به آنها افزایش داد و در نتیجه بیش از پیش به کمبودهای آن پی بردند. علی رغم درآمد سرشار مملکت شاه و دولت او نتوانستند سطح بهداشت و درمان را حتی تا سطح خدمات مشابه در کشور هایی که به مراتب فقیر تر ایران بودند بالا ببرد.
لینک
تصویری

 

کشتار مردم در روز عید فطر

کشتار مردم در روز عید فطر

واقعیت امر هر چه بوده باشد نتیجه یک درگیری خونین بین مردم و افراد گارد سلطنتی در میدان ژاله واقع در جنوب شرقی تهران بود. تعداد کشته شدگان این روز خونین را هیچکس بدرستی نمی داند ، ولی تردیدی نیست که صدها نفر بر اثر شلیک مسلسل های دستی سربازان در خاک وخون غلطیدند.
لینک
تصویری

 

مجلس شاهنشاه

مجلس شاهنشاه

از لحاظ سیاسی رضا شاه اتوکرات(مستبد و خود رای) است و اینکه در ایران ظواهر سیستم پارلمانی به چشم می خورد ناقض این حرف نیست. زیرا ترکیب مجلس با نظر و تصویب نهایی شاه است و نه انتخاب مردم.
لینک
تصویری

 

اصلاحات وارونه

اصلاحات وارونه

[شاه] در میانه ی دهه ی 1970 (1350) نیز مجموعه اصلاحاتی را طراحی کرد که به ازهم‌گسیختگی بیشتر روال روزمره ی زندگی ایرانیان منجر شد،[این] اصلاحات ضربه ی بسیار عمیق‌تری بر آداب‌ورسوم ایرانیان و علائق اجتماعی و مادی کلیه ی بخش های جامعه ی ایرانی وارد ساخت.
لینک
تصویری

 

سواد مردم در دوران پهلوی

سواد مردم در دوران پهلوی

در سال ۱۳۵۴ پنجاه درصد مردم ایران بی سواد بودند، در حالیکه در همان سال نرخ بیسوادی در ترکیه ۴۰ درصد و در تانزانیا ۳۴ درصد بود. از هر چهار کودک یکی به هیچ وجه دسترسی به آموزش ابتدائی نداشت.
لینک
تصویری

 

اعتصابات

اعتصابات

بازار و مغازه‌های کوچک سطح شهر تعطیل می‌کردند و کارگران نیز برای اعلام همبستگی خود در مبارزه با رژیم به استفاده از سلاح تعصب رو می‌آوردند. مسئله‌ی اعتصاب کارگران شاه را به‌شدت آزرده‌خاطر می‌ساخت.
لینک
تصویری

 

جمعه سیاه میدان ژاله

جمعه سیاه میدان ژاله

روزهای به خصوصی بود که در آن تعداد زیادی از افراد کشته شدند. جمعه‌ی سیاه یکی از این روزها بود که درآن‌واحدهای نظامی روی یک جمعیت 20,000 نفری که در میدان ژاله جمع شده بودند… تیراندازی کردند.
لینک
تصویری

 

# ایران پهلوی

دیدگاه ها