تصویر سازی
در کنار این هفت حوزه که سرفصلهایی برای حرکت و اقدام است، ما احتیاج به تصویر سازی درست، روشن و دستیافتنی از آینده داریم.
این کاری است که بیش از همه بر عهدهی فعالان فرهنگی است،
تصویری که شوق ایجاد کند، مسیر را قابل پیمودن نشان بدهد
و حرکتها را بهسمت آن هدایت کند،
نظیر کاری که مرحوم امیرحسین فردی در دههی شصت و هفتاد در کیهان بچهها میکرد و از ایران ۲8_۰ سال و ۳۰ سال بعد برای نسل سوم تصویرسازی عینی می کرد.
احساس مسئولیت
رهبر انقلاب بیش از همه جوانان و احساس مسئولیت آن ها را مخاطب این پیام قرار داده است.
یعنی فارغ از اینکه فلان مسئول یا فلان سازوکار و ساختار، مانع اصلاح و تحقق عدالت و پیشرفت در کشور است، جوانان خود احساس مسئولیت کنند، خود را مسئول پیشرفت و ساختن آیندهی کشور ببینند.
قطعاً بخشی از این ماجرا از گذر مطالبه از مسئولین میگذرد،
بخشی در تلاش برای اصلاح سازوکارها و ساختارها،
بخشی از دل آستین بالا زدن مستقیم جوانان،
بخشی هم از دل جوانگرایی در کشور.
سبک زندگی
در عرصهی سبک زندگی یا باید به مسائل عینی مثل سؤالات ۲۶ گانهی مطرح شده از سوی رهبر انقلاب مثل فرهنگ کار یا عدم تبدیل ایدهها به عمل بپردازیم.
یا نظیر تجربهی لوازمالتحریر ایرانی-اسلامی، عرصههای دیگر زندگی از تفریحات تا مد و لباس و موارد مشابه را وجههی همت قرارداد.
احتیاج به حرکتهای مورد به مورد هم از عرصههای زندگی تا معضلات اجتماعی کشور داریم.
عزت ملی
ما احتیاج داریم، بر عناصر مولد اقتدار و عزت ملی در حوزههای مختلف تمرکز کنیم:
از تسری جمهوریت و نقش مردم به عرصههای مختلف تا بازتولید عرصههایی که احساس عزت ملی در خارج و داخل ایجاد میکند
نظیر رشد علموفناوری، پیشگامی در ورزش، مقابله با آسیبهای اجتماعی، خوداصلاحی نظام تصمیمگیری، امنیت و…
استقلال طلبی
استقلال طلبی ، بدون جبههسازی با سایر مستضعفان جهان و مقاومت مشترک اقتصادی، فرهنگی و سیاسی ممکن نیست،
باید بر سازوکارهای اعمال سلطه، کنوانسیونها، سازمانهای بینالمللی، آموزشها و شاخصهایی وابستهکننده و عقبنگهدارنده بهویژه در عرصههایی نظیر اقتصاد، انرژی، علموفناوری، فضای مجازی و… متمرکز شد و در برابر تکتک آنها چارهاندیشی کرد.
اقتصاد مقاومتی
اقتصاد مقاومتی باید از سطح شعار مسئولین و تقلیلهایی که آن را صرفاً به فشار به مردم و دعوت به مصرف کم و مصرف کالای داخلی فروکاسته، خارج شده و به مقابله با سازوکارهای بُحرانزا در سطح ملی و منطقهای چنانکه در ابلاغیه اقتصاد مقاومتی رهبر انقلاب آمده بود، تبدیل شود.
تخریب معنویت
از یکسو تخریب معنویت و از سوی دیگر رشد دوبارهی معنویتهای فردگرایانه،
بیش از همه، نیاز به طرح و ترویج معنویتِ عقلانی و آرمانخواه و درصحنه و بهتعبیر امام (ره) عرفانِ مبارزهجو ضرورت یافته است.
ازسوی دیگر باید در برابر سازوکارها و عناصر تخریبکنندهی معنویت از رسانهها، مُد، سبک زندگی، فضای مجازی و… چارهاندیشی کرد
و فراتر از رویکردهای صرفاً تهدیدمحور، در این حوزهها کارهای ایجابی انجام داد.
نهضت تولید علم
نهضت تولید علم در گام دوم وظیفهای فراگیر و عمومی و قلب این حرکت است.
این نهضت، امروز بیش از همه نیاز به بازگشت به اقتضائات و مسائل خاص جامعهی ایران دارد؛
حرکت رفت و برگشتی بین مبانی دینی، تجارب بشری و نیازهای خاص جامعهی ایرانی در سطح ملی و منطقهای نیاز گام بعدیِ نهضت تولید علم است.
شاخصهای توسعه
دید جامع به انسان در بیانیه گام دوم یعنی در کنار رشد مادی و شاخصهای توسعه ، ابعاد دیگر توسعه را مثل معنویت، اخلاق، عدالت و … پروراندهایم.
نقطهی اساسی دستگاه معرفتی جمهوری اسلامی این است که ما انسان را موجودی تکبعدی نمیبینیم تا صرفا به مسائل اقتصادی توجه کنیم.
در نظام دینی؛ اخلاق، معنویت، علم، کمال و رشد در کنار زندگی مادی دیده میشود.
این در بیانیهی گام دوم، بصورت بسیار برجستهای آمده و عین اندیشهی امام رحمهالله است.
نظام سازی
ترتیب نظامسازی ما مبتنی بر یک آوردهی بومی است که از بیتجربگی استفاده کردیم.
معنی دیگر این کلام این است که ما رهاورد غرب را در نظامسازی و مهندسی ساختار حقوقی جمهوری اسلامی به کار نگرفتیم.
در حقیقت از نقطهای شروع کردیم که هیچ تجربهی پیشینی نداشتیم و با این که تجربه نداشتیم با جمهوریت و اسلامیت که در واقع شاه کلید این نظامسازی است، موفقیتها را بدست آوردیم.
# تصویر سازی
دیدگاه ها